Till toppen av sidan
Stockholms mest centrala marina.
Nav
Stockholms mest centrala marina.

Yamarin 64 BR Cross – bäst i klassen

1 september 2017

 

Med nya Yamarin 64 BR Cross har finska Kesko tagit fram åtta olika modeller på rekordtid. Satsningen är en succé inte minst på ostkusten där intresset för aluminiumbåtar är stort.

CROSS-BÅTARNA HAR skrov i aluminium och däck och inredning i  glasfiber. Det är en kombination som tycks tilltala dagens båtköpare. Fördelarna är inte bara ett nästan underhållsfritt skrov, utan även att denna konstruktion ger ett mycket tysta skrov jämfört med många rena  glasfiberbåtar. Vi har provkört nya Yamarin 64 BR Cross, som är 631 cm lång. BR står för Bowrider, vilket betyder att båten har två sittbrunnar på var sida om en skyddande vindruta. En smart kombination som både ger riktigt bra vindskydd i den aktre delen och praktiska gångytor genom hela båten från för till akter. På denna modell har Yamarin dessutom
lagt sittplatserna om babord i den främre sittbrunnen och en ”fri yta” om styrbord. Den aktre sittbrunnen har en god volym och smart utformning med sin L-soffa som kan byggas ut till en U-soffa – och även till en stor solbädd. Tjocka och mjuka ryggstöd kantar hela denna del och totalt kan upp till sex personer sitta här bekvämt. Bakom det aktre ryggstödet finns en fällbar lucka och under denna ligger hela kapellet med sina bågar. Mellan de båda sittbrunnarna finns traditionella pulpeter, men mycket genomtänkta med en perfekt plats för alla reglage, instrument och brytare. Och till vänster om ratten finns plats för upp till en 9-tums kartplotter och en radio. Ovanför pulpeten vid förarplatsen har man lagt en tygklädd skiva som effektivt tar bort alla reflexer som kan studsa upp i vindrutan.

MEN DEN MEST imponerande detaljen på denna nya båt är de kraftiga vindruteramarna som oftast är ganska svajiga på en bowrider med sina delade frontrutor. Här har man använt samma konstruktion som på den största Crossbåten – 75 BR. Vi har provkört nya Yamarin 64 BR Cross med sin högsta rekommenderade motorstyrka på 150 hk, men det är inga problem – inte ens vid toppfart. Båten är imponerande i sjön! Den planar upp redan vid ett motorvarv på 3500 rpm, den är mycket kursstabil, och den går högt och tyst i sjön. Det här är utan tvivel en av de bästa båtar som vi kört i denna storleksklass. Väljer man den minst rekommenderade motorstyrkan landar man på ca 35 knop i toppfart.

Vi arbetar med välkända varumärken inom marinbranschen.

Kontakta oss gärna